Hans Dickerscheid Gesprek gestart door Hans Dickerscheid 6 maanden geleden
In een eerder artikel heb ik al eens beschreven dat er één nieuwe bezorgdienst gaat komen die de "last mile" van de postbezorging doet. Oftewel de bezorging vanuit een verzamelpunt naar je brievenbus thuis. De overheid maakt hier nu ook de weg voor vrij en de wetgeving wordt hierop aangepast.  

Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor de samenwerking tussen PostNL en Sandd een feit is en zij hun bezorgdiensten integreren en of nog andere bezorgdiensten, b.v. bezorging van reclamemateriaal (zoals Spotta van PostNL) hier ook onderdeel van uit gaan maken. Mijn verwachting is van wel. Het bundelen van fysiek te bezorgen volume zal de prijs alleen maar onder controle houden en geeft voorlopig ook bestaansrecht aan zo'n dienst.

Mijn persoonlijke verwachting: Straks krijgen we b.v. op maandag en donderdag het  reclamemateriaal in de bus en op andere dagen, bijvoorbeeld op  de dinsdag,  woensdag, vrijdag en zaterdag de reguliere post met specifieke persoonlijke reclame. Naarmate de persoonlijke post verder af zal nemen, zal een wisseling optreden tussen de dagen van bezorging van reclamefolders en persoonlijke post. Zo kan men deze bezorgdienst langer in stand houden.

Een aantal voordelen
  • Eén logistieke postbezorging
  • Het veel minder klepperen van ons brievenbus gedurende de dag
  • De kosten van de postbezorging zullen minder snel stijgen
  • Het verstrekken van arbeidscontracten aan bezorgers van deze nieuwe postdienst is ook gerechtvaardigd. 
  • Prijsconcurrentie blijft mogelijk tussen PostNL en Sandd, aangezien beide organisaties er een ander intern verwerkingsproces op nahouden met bijbehorende kosten 
  • Bij de inrichting van deze dienst kunnen PostNL en Sandd in één keer schoon schip maken v.w.b. hun logistieke bezorging.
Een aantal nadelen
  • Er zal veel laagbetaald werk verloren gaan
  • We krijgen op (steeds) minder dagen belangrijke post aangeleverd
Bovenstaande is dan wel weer een tussenfase, want naarmate de stroom fysieke post verder afneemt door vergaande digitalisering zal ook dit samenwerkingsmodel op termijn niet meer rendabel zijn. 

Wat is jouw visie? Wat zijn jouw ideeën?
Antwoorden
Ed Steenhoek
Ed Steenhoek Interessante beschouwing over iets wat voor mij reeds lang passé is.
Post? Misschien 1x per week dat er nog iets aan reguliere post (dus geen...
Toon meer
6 maanden geleden
loader
loader
Attachment
John Alberts
John Alberts Interessante beschouwing Hans
De vraag of we overgaan naar een centrale postbezorger in Nederland (last Mile concept) is in diverse gremia gesteld...
Toon meer
5 maanden geleden
loader
loader
Attachment
Je dient lid te zijn van deze groep om deel te kunnen nemen aan het gesprek.